Preview

Federalism

Advanced search

Limits of decentralization

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2015-4-85-96

Abstract

M a ny r eg ion s i n Ru s si a meet now t roubles w ith thei r f i n anc ia l p osit ion . O ne of t he r e a son s of the given situation is the incompleteness of the process of powers’ division. After the ten years of the federal reform, many of the powers still are not demarcated at all; many - are not fully demarcated and other have not sufficient financial provision. The reason of such a poor situ a tion is w ron g u nder st a nd i n g of t he b a sic pr i nciple s of dec ent ra l i zation . T h i s ar t icle an a l y zes the limits of decentralization, among which - the effectiveness of implementing powers (the pr inciple of the best level); the arch itecture of t he s ystem of executive power and the pos sibi l ity of financial provision of transmitted powers. In the article the author comes to the conclusion about the need of the inventory of powers at all levels of government and ensuring them with budgetary resources, which should take place continuously on the basis of modern software. All this brings to the idea of the necessity of a Unified register of powers, which, in addition to its other functions, should make possible quick assessment of the effectiveness of the powers’ execution.

About the Author

Milena V. Gligich-Zolotareva
Institute of Economics, RAS
Russian Federation


References

1. Выступление на учебном семинаре для руководителей законодательных (представительных) органов государственной власти субъектов РФ - членов Совета законодателей РФ при Федеральном Собрании РФ // Аналитический вестник Совета Федерации. 2015. № 11 (564)

2. Собрание законодательства Российской Федерации. 1999. № 42. Ст. 5005

3. Собрание законодательства Российской Федерации. 2003. № 40. Ст. 3822

4. На основе их анализа был составлен Итоговый документ, направленный в рабочие группы Правительства (см. Постановление Совета Федерации от 21 сентября 2011 г. № 352-СФ)

5. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/16003

6. Совещание у Председателя Правительства РФ по вопросу «О передаче отдельных полномочий федеральных органов исполнительной власти органам исполнительной власти субъектов Российской Федерации» 13 июля 2012 г. № ДМ-П16-19пр

7. Федерализм власти и власть федерализма. М.: ТОО «ИнтелТех», 1997

8. Высказывание принадлежит Д. Мойнихэну (цит. по: Хухлындина Л.М., Ходаков Д.А. Интеграция: объединенная Европа или сообщество свободных европейских регионов? // Белорусский журнал международного права и международных отношений. 1999. № 4. С. 47)

9. Совещание у Председателя Правительства РФ по вопросу «О передаче отдельных полномочий федеральных органов исполнительной власти органам исполнительной власти субъектов Российской Федерации» 13 июля 2012 г. № ДМ-П16-19пр

10. Собрание законодательства Российской Федерации. 2015. № 29 (ч. 1). Ст. 4359. Законопроект внесен в Государственную Думу Правительством РФ 10.04.2014 г

11. URL: http://rusrand.ru/actuals/i-snova-delo-regionov-na-etot-raz-sotsvyplaty-i-lgoty

12. UR L: http://w w w.zakupki. gov.ru

13. URL: http:// www.gosuslugi.ru

14. URL: http://www.kremlin.ru/acts/assignments/orders/47869

15. URL: http://programs.gov.ru/ Portal/

16. URL: http://programs.gov.ru/Portal/programs/passport/35


Review

For citations:


Gligich-Zolotareva M.V. Limits of decentralization. Federalism. 2015;(4):85-96. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2015-4-85-96

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)