Preview

Federalism

Advanced search

PROSPECTS FOR THE FORMATION OF AIRCRAFT CONSTRUCTION CLUSTER IN THE KHABAROVSK REGION

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2012-3-71-84

Abstract

The article considers the main prospects of the formation of aircraft building cluster in Khabarovsk region on the basis of KNAAPO aircraft building plant and Superjet-100 project. The paper analyzes foreign experience and theoretical preconditions for forming such clusters.

About the Author

Artem Gennadievich Isaev
Economic Research Institute, Far East Department, RAS
Russian Federation


References

1. ∗ Статья подготовлена при поддержке проектов ДВО РАН: № 12-I-ООН-01 «Модернизационный вектор стратегии экономической безопасности российского Дальнего Востока»; № 12-I-П34-01 «Долгосрочный прогноз инновационных компонент концепции новой индустриализации российского Дальнего Востока»; № 12-I-П31-02 «Модернизация научно-инновационного пространства России: Дальний Восток» Синтез научно-технических и экономических прогнозов: Тихоокеанская Россия - 2050 / под ред. П.А. Минакира, В.И. Сергиенко; Рос. акад. наук, Дальневост. отд-ние, Ин-т экон. исследований. Владивосток: Дальнаука, 2011. С.832.

2. Там же. Синтез научно-технических и экономических прогнозов... С. 254-258, С. 725-728.

3. Masten S. The Organization of Production: Evidence from the Aerospace Industry // Journal of Law and Economics. 1984. Vol. 27. No. 2. P. 403-417.

4. см. Уильямсон О. Экономические институты капитализма: фирмы, рынки, «отношенческая» контрактация / Научное редактирование и вступительная статья В.С. Катькало; пер. с англ. Ю.Е. Благова, В.С. Катькало, Д.С. Славнова, Ю.В. Федотова, Н.Н. Цытович. СПб.: Лениздат; CEV Press, 1996.

5. Niosi J., Zhegu M. Aerospace Clusters: Local or Global Knowledge Spillovers? // Industry and Innovation. 2005. Vol. 12. No. 1. P. 15.

6. Aerospace Cluster. Communaute metropolitaine de Montreal. October, 2004 // [Электронный ресурс]. Режим доступа: www.cmm.qc.ca/fileadmin/ user_upload/documents/gm_aerospace.pdf

7. Cassiolato J., Bernardes R., Lastres H. Transfer of Technology for Successful Integration into the Global Economy. A Case Study of Embraer in Brazil. (UNCTAD/UNDP, 2002) // [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.unctad.org/en/docs/iteipcmisc20_en.pdf

8. Stigler J. The Division of Labor Is Limited by the Extent of the Market // The Journal of Political Economy. 1951. Vol. 59. No 3. P. 187.

9. Holmes T. Localization of Industry and Vertical Disintegration // The Review of Economics and Statistics. 1999. Vol. 81. No 2. P. 314-325.

10. Scott A., Mattingly D. The Aircraft and Parts Industry in Southern California: Continuity and Change from the Inter-War Years to the 1990s // Economic Geography. 1989. Vol. 65. No 1. P. 48-71.

11. См., напр.: Shy O., Stenbacka R. Partial Outsourcing, Monitoring Cost, and Market Structure // The Canadian Journal of Economics. 2005. Vol. 38. No 4. P. 1173-1190.

12. Grossman G., Helpman E. Integration versus Outsourcing in Industry Equilibrium // The Quarterly Journal of Economics. 2002. Vol. 117. No 1. P. 85-120.

13. Shy O., Stenbacka R. Partial Outsourcing, Monitoring Cost, and Market Structure // The Canadian Journal of Economics. 2005. Vol. 38. No 4. P. 1178.

14. Scott A. Industrial Organization and the Logic of Intra-Metropolitan Location: I. Theoretical Considerations // Economic Geography. 1983. Vol. 59. No 3. P. 233-250.

15. Яременко Ю.В. Экономический рост. Структурная политика // Проблемы прогнозирования. 2001. № 1. С. 11.

16. Клейнер Г.Б. Мезоэкономические проблемы российской экономики // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2003. Т.1. № 2. С. 13.

17. см.: Исаев А. Проблемы повышения технологического уровня промышленного комплекса Хабаровского края // Пространственная экономика. 2008. № 3. С. 58.

18. * Статья подготовлена при поддержке проектов ДВО РАН: № 12-I-ООН-01 «Модернизационный вектор стратегии экономической безопасности российского Дальнего Востока»; № 12-I-П34-01 «Долгосрочный прогноз инновационных компонент концепции новой индустриализации российского Дальнего Востока»; № 12-I-П31-02 «Модернизация научно-инновационного пространства России: Дальний Восток».

19. Синтез научно-технических и экономических прогнозов: Тихоокеанская Россия - 2050 / под ред. П.А. Минакира, В.И. Сергиенко; Рос. акад. наук, Дальневост. отд-ние, Ин-т экон. исследований. Владивосток: Дальнаука, 2011. С. 832.

20. Там же. С. 254-258, 725-728.

21. Masten S. The Organization of Production: Evidence from the Aerospace Industry // Journal of Law and Economics. 1984. Vol. 27. No. 2. P. 403-417.

22. см. Уильямсон О. Экономические институты капитализма: фирмы, рынки, «отношенческая» контрактация / Научное редактирование и вступительная статья В.С. Катькало; пер. с англ. Ю.Е. Благова, В.С. Катькало, Д.С. Славнова, Ю.В. Федотова, Н.Н. Цытович. СПб.: Лениздат; CEV Press, 1996.

23. Niosi J., Zhegu M. Aerospace Clusters: Local or Global Knowledge Spillovers? // Industry and Innovation. 2005. Vol. 12. No. 1. P. 15.

24. Aerospace Cluster. Communaute metropolitaine de Montreal. October, 2004 / URL: www.cmm.qc.ca/fileadmin/ user_upload/documents/gm_aerospace.pdf

25. Cassiolato J., Bernardes R., Lastres H. Transfer of Technology for Successful Integration into the Global Economy. A Case Study of Embraer in Brazil. (UNCTAD/UNDP, 2002) / URL: http://www.unctad.org/en/docs/iteipcmisc20_en.pdf

26. Stigler J. The Division of Labor Is Limited by the Extent of the Market // The Journal of Political Economy. 1951. Vol. 59. No 3. P. 187.

27. Holmes T. Localization of Industry and Vertical Disintegration // The Review of Economics and Statistics. 1999. Vol. 81. No 2. P. 314-325.

28. Scott A., Mattingly D. The Aircraft and Parts Industry in Southern California: Continuity and Change from the Inter-War Years to the 1990s // Economic Geography. 1989. Vol. 65. No 1. P. 48-71.

29. См., напр.: Shy O., Stenbacka R. Partial Outsourcing, Monitoring Cost, and Market Structure // The Canadian Journal of Economics. 2005. Vol. 38. No 4. P. 1173-1190.

30. Grossman G., Helpman E. Integration versus Outsourcing in Industry Equilibrium // The Quarterly Journal of Economics. 2002. Vol. 117. No 1. P. 85-120

31. Shy O., Stenbacka R. Partial Outsourcing, Monitoring Cost, and Market Structure // The Canadian Journal of Economics. 2005. Vol. 38. No 4. P. 1178.

32. Scott A. Industrial Organization and the Logic of Intra-Metropolitan Location: I. Theoretical Considerations // Economic Geography. 1983. Vol. 59. No 3. P. 233-250.

33. Яременко Ю.В. Экономический рост. Структурная политика // Проблемы прогнозирования. 2001. № 1. С. 11.

34. Клейнер Г.Б. Мезоэкономические проблемы российской экономики // Экономический вестник Ростовского государственного университета. 2003. Т. 1. № 2. С. 13.

35. Инвестиции в основной капитал в Хабаровском крае в 2010 году // Статистический бюллетень № 133. Территориальный орган Федеральной службы государственной статистики по Хабаровскому краю. 2011

36. Инвестиционные ресурсы и строительство в Хабаровском крае: статистический сборник. Территориальный орган Федеральной службы государственной статистики по Хабаровскому краю. Хабаровск. 2010.

37. см.: Alfonso-Gil J. (ed.). European Aeronautics. The Southwestern Axis. Springer, 2007. P. 39

38. Исаев А. Проблемы повышения технологического уровня промышленного комплекса Хабаровского края // Пространственная экономика. 2008. № 3. С. 58.

39. (см.: Beadry C. Entry, Growth and Patenting in Industrial Clusters: A Study of the Aerospace Industry in the UK // International Journal of the Economics of Business. 2001. Vol. 8. No 3. P. 405-436


Review

For citations:


Isaev A.G. PROSPECTS FOR THE FORMATION OF AIRCRAFT CONSTRUCTION CLUSTER IN THE KHABAROVSK REGION. Federalism. 2012;(3):71-84. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2012-3-71-84

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)