THE ACTIVITY OF THE HIGHER OFFICIALS OF SUBJECTS OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE SYSTEM OF STRATEGIC PLANNING
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-2-20-36
Abstract
Sustainable and balanced socio-economic development of the constituent entities of the Russian Federation cannot be carried out without planned management. However, the introduction of strategic planning systems faces a number of problems, the most important of which can be considered the shortcomings of goal-setting and forecasting of the socio-economic situation at the regional level, which has so far received insufficient attention. Orientation in the subjects of the Federation only on national goals without the possibility of using Federal management tools reduces the effectiveness of public authorities, does not allow to sufficiently take into account the specifics of regional development and social needs of the population. The analysis shows the possibility of applying the sustainable development Goals up to 2030, developed and recommended by the United Nations in 2015, which correlate with the indicators of assessing the effectiveness of senior officials of the subjects of the Federation established by the decree of the President of Russia. No less important is the problem of ensuring the implementation of strategic plans. The choice of approaches, tools and mechanisms for the implementation of strategies, programs and projects of regional development should be carried out in the context of the development of strategic planning practices, to improve the efficiency of public administration on the basis of the project approach, the expansion of the use of public-private partnership, the promotion of small and medium-sized businesses.
About the Author
S. N. MiroscnikovRussian Federation
MIROSHNIKOV Sergey N. Candidate of physical and mathematical Sciences, associate Professor; Deputy Director of the expert and analytical Center for regional studies of the
84, Prospekt Vernadskogo, Moscow, 119571
References
1. Смотрицкая И.И. Новая экономическая стратегия требует нового качества государственного управления // Вестник института экономики РАН 2017. № 5. С. 7—22.
2. Архипова Л.С., Гагарина Г.Ю., Чайникова Л.Н. Стратегическое развитие российских регионов: учебное пособие. — М.: ФГБОУ ВО «РЭУ им. Г.В. Плеханова», 2016.
3. Гагарина Г.Ю., Мирошников С.Н. Некоторые вопросы управления социально-экономическим развитием субъектов Российской Федерации на основе системы стратегического планирования // Управленческое консультирование. 2018. № 12 (120). С. 70—90.
4. Гагарина Г.Ю., Мирошников С.Н. Применение целей устойчивого развития ООН в стратегиях субъектов Российской Федерации // Управленческое консультирование. 2019. № 1 (121). С. 54—63.
5. Повестка дня в области устойчивого развития на период до 2030 года. ООН. Нью-Йорк, сентябрь 2015 г. [Электронный ресурс]. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/about/development-agenda/
6. Паспорт национального проекта «Экология» [Электронный ресурс]. URL: http://government.ru/info/35569/
7. Бухвальд Е.М. Какой быть стратегии пространственного развития для России? // Экономическое возрождение России. 2016. № 1(47). С. 41—52.
8. Мирошников С.Н. Государственное управление инвестиционной привлекательностью и инфраструктурным развитием территорий: проблемы и решения // Управленческое консультирование. 2018. № 9 (117). С. 29—35.
9. Иванов О.Б., Бухвальд Е.М. Малое и среднее предпринимательство как фактор пространственного развития российской экономики // ЭТАП: экономическая теория, анализ, практика. 2018. № 5. С. 7—24.
Review
For citations:
Miroscnikov S.N. THE ACTIVITY OF THE HIGHER OFFICIALS OF SUBJECTS OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE SYSTEM OF STRATEGIC PLANNING. Federalism. 2019;(2):20-36. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-2-20-36