FEDERAL AND REGIONAL CONTEXT OF THE HIGHER EDUCATION IN RUSSIA
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-3-72-87
Abstract
In the face of increasing cross-country competition, the strategic role of higher education and science is steadily increasing. Russia largely copies Western standards in the field of science and education, having nothing to do with the development of these standards. As a result, the Russian Federation is on the periphery of the world intellectual development. The situation is exacerbated by changes in Russian higher education. In the 21st century, the higher education of Russia is characterized by the division of universities into federal and regional, which affects funding, the level of autonomy in the conduct of educational and scientific activities and other characteristics. The “nomenclature” approach to highereducation institutions of the Russian Federation turns many regional universities into noncompetitive. Probably, the lack of conditions for equal inter-university competition dramatically reduces the interest for private business investment in both federal and regional universities. The article analyzes, in application to the Russian Federation, three models of the development of modern higher education, common in the world. It is concluded that the numerous deformations of modern Russian society are transferred to higher education. Therefore, education reforms are impossible without major changes in society and without taking into account the fact that modern Russian universities reproduce the diversity of socio-economic relations.
About the Authors
Yu. P. DusRussian Federation
DUS Yury P. Dr. Sc. (Econ.), Associate Professor, Dean of Faculty
55A, Mira Av., Omsk, 644077
V. I. Razumov
Russian Federation
RAZUMOV Vladimir I. Dr. Sc. (Philos.), Professor, Head of the Department of Philosophy
55A, Mira Av., Omsk, 644077
N. V. Puzina
Russian Federation
PUZINA Nataliya V. Cand. Sc. (Econ.), Associate Professor of the International Economic Relations of Faculty of the International Business
55A, Mira Av., Omsk, 644077
References
1. Валлерстайн И. Конец знакомого мира. Социология XXI века. М.: Логос, 2004. 368 с.
2. Розов Н.С., Вертгейм Ю.Б., Сизенцев Г.С., Филиппов С.И., Горошко В.В. Разработка и апробация метода теоретической истории / под ред. Н.С. Розова. Новосибирск: Наука, 2001. 503 с.
3. Йен Чеонг Ченг. Поощрение локального знания и развитие человеческого потенциала в условиях глобализации образования // Менеджмент дайджест. 2004. № 4. С. 80—101.
4. Розов Н.С. Философия и теория истории. Кн. 1. Пролегомены. М.: Логос, 2002. 656 с.
5. Ореховский П.А. Структуры когнитивности и российские реформы: научный доклад, препринт. М.: Институт экономики РАН, 2019. 47 с.
6. Мониторинг эффективности деятельности образовательных организаций высшего образования. URL: http://indicators.miccedu.ru/monitoring/?m=vpo
7. Сайт Федеральной службы государственной статистики Российской Федерации. URL: http://www.gks.ru/
8. Федеральное казначейство России. URL: http://roskazna.ru/ispolnenie- byudzhetov/federalnyj-byudzhet/
9. Образование в цифрах: 2018: краткий статистический сборник / Л.М. Гохберг, Г.Г. Ковалева, Н.В. Ковалева и др. М.: НИУ ВШЭ, 2018. 80 с. URL: https:// www.hse.ru/data/2018/06/29/1153062641/obr2018.pdf
10. Всемирный доклад по образованию 2007. Сравнение мировой статистики в области образования. Монреаль: ЮНЕСКО, 2007. 209 с. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/global-education-digest-2007-comparing-educationstatistics-across-the-world-ru.pdf
11. Рейтинг стран мира по уровню расходов на образование, 2014 / Аналитический портал «Гуманитарные технологии». URL: https://gtmarket.ru/ratings/expenditure-on-education/info
12. Рейтинг вузов мира URL: https://www.topuniversities.com/university- rankings/world-university-rankings/2020
13. Рейтинг стран мира по индексу уровня образования, 2018 / Аналитический портал «Гуманитарные технологии». URL: https://gtmarket.ru/ratings/ education-index/education-index-info
14. Рейтинг национальных систем высшего образования, 2018 / Аналитический портал «Гуманитарные технологии». URL: https://nonews.co/directory/ lists/countries/rank-higher-education
15. Расходы на НИОКР. URL: https://data.oecd.org/rd/gross-domestic-spendingon-r-d.htm
16. Затраты на науку в России и ведущих странах мира / Институт статистических исследований и экономики знаний НИУ «Высшая школа экономики». URL: https://issek.hse.ru/news/209009455.html
17. Мартынова Е.А., Малахов В.А. Позиция России в международных рейтингах по показателям, характеризующим развитие науки, технологий и инноваций // Наука. Образование. Инновации. 2017. № 3 (25). С. 5—34.
18. Nan Tian, Aude Fleurant, Alexandra Kuimova, Pieter D. Wezeman, Siemon Wezeman. Trends in World Military Expenditure, 2018 (англ.). SIPRI Fact Sheet. SIPRI, 29.04.2019. URL: https://www.sipri.org/sites/default/files/2019-04/fs_1904_mi- lex_2018.pdf
19. SIPRI Military Expenditure Database. URL: https://www.sipri.org/databases/ milex
20. Gross domestic spending on R&D. URL: https://data.oecd.org/rd/grossdomestic-spending-on-r-d.htm
21. Дусь Ю.П. Интеллектуальная колонизация. Миграционные перспективы присоединения Российской Федерации к Болонскому процессу // ЭКО. 2006. Т. 2. № 2. С. 76—92.
22. Индикаторы образования: 2018: статистический сборник / Н.В. Бондаренко, Л.М. Гохберг, Н.В. Ковалева и др. М.: НИУ ВШЭ, 2018. — 400 с. URL: https://www.hse.ru/data/2018/12/14/1144745709/io2018.pdf
23. Денисова Д. Время продавать знания // Эксперт. 2004. № 24. С. 32—37.
24. Маршалл А. Принципы экономической науки. М.: Прогресс, 1993. 415 с.
25. Рейтинг мониторинга эффективности вузов 2018. URL: https://msd-nica. ru/reyting-monitoringa-effektivnosti-vuzov
26. Мониторинг качества приема в вузы. URL: https://ege.hse.ru/reg_2018
Review
For citations:
Dus Yu.P., Razumov V.I., Puzina N.V. FEDERAL AND REGIONAL CONTEXT OF THE HIGHER EDUCATION IN RUSSIA. Federalism. 2019;(3):72-87. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-3-72-87