Preview

Federalism

Advanced search

PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL TRANSIT ON THE NORTHERN SEA WAY

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-3-35-50

Abstract

The growth of cargo transportation along the Northern Sea Route is hampered by a complex of technological, organizational and managerial problems, the solution of which requires the full attention of state bodies. In particular, the year-round operation of the NSR is extremely limited and in the winter period requires mandatory icebreaking support (according to climatologists, the navigation period free from ice only by 2040 will exceed 150 days). With an increase in freight traffic in the medium term, there may be a real shortage of icebreaking capacities and vessels of the Arctic class. A solution to the problem can be the creation of a separate Arctic fleet, which will transport between the extreme points of the NSR with subsequent overload. At the same time, there should be a clear understanding of the prospects for loading built ships with cargo and the corresponding reserves of domestic cargo, which potentially replace international volumes if necessary. It is important to emphasize that the existing infrastructure of the NSR is still limited (only one multifunctional deepwater port in Murmansk operates in the Russian Arctic), whereas for the transarctic navigation along the NSR, a system of deep-water ports with modern logistics and service as transport hubs is required. The attractiveness of the NSR is also reduced due to the acute shortage of realtime ice monitoring systems. At the same time, it should be understood that the growth of international transit, the subsequent construction of multifunctional ports with appropriate infrastructure and communications throughout the route will provide, in turn, a multiplier effect for other sectors of the economy, will require the involvement of new labor, which eliminates negative demographic trends in Arctic zone of the Russian Federation.

About the Authors

D. O. Eliseev
Sochi Scientific Research Center, Russian Academy of Sciences
Russian Federation

ELISEEV Dmitry O. PhD (Econ.), Senior Researcher

 8-а, Teatralnaya Str., Sochi, Krasnodarsky Krai, 354000



Yu. A. Naumova
Federal Research Center «Informatics and Control», Russian Academy of Sciences
Russian Federation

NAUMOVA Yulia V. PhD (Econ.) Leading Researcher

 44, building 2, Vavilova Str., Moscow, 119333



References

1. Спорышев П.В., Катцов В.М., Говоркова В.А. Эволюция температуры в Арктике: достоверность модельного воспроизведения и вероятностный прогноз на близкую перспективу // Труды Главной геофизической обсерватории им. А.И. Воейкова. 2016. № 583. C. 45—84.

2. Российская Арктика: современная парадигма развития / под ред. акад. А.И. Татаркина. СПб.: Нестор-История. 2014. 844 с.

3. Hansen C.Ø., Grønsedt P., Graversen C.l., Hendriksen C. Arctic Shipping — Commercial Opportunities and Challenges. URL: https://openarchive.cbs.dk/handle/10398/9269

4. Арктический регион: Проблемы международного сотрудничества: Хрестоматия в 3 томах / рос. совет по межд. делам [под общ. ред. И. С. Иванова]. М.: Аспект Пресс, 2013. Т. 1. 360 с.

5. Половинкин В.Н., Фомичев А.Б. Перспективные направления и проблемы развития арктической транспортной системы Российской Федерации в XXI веке // Арктика: экология и экономика. 2012. № 3 (7). C. 74—83.

6. URL: https://fedstat.ru/indicator/51479

7. Число транзитных рейсов по Севморпути выросло в 1,5 раза в 2017 году. URL: https://www.mintrans.ru/press-center/branch-news/87

8. Lasserre F. Case Studies of Shipping Along Arctic Routes. Analysis and Profitability Perspectives for the Container Sector. Transp. Res. A Policy Pract. 2014. N 66 (1). Р. 144—161.

9. Лукин Ю.Ф. Северный морской путь: возможности и угрозы // Новые горизонты глобального мира: сборник научных трудов. СПб., 2015. 346 с.

10. Zhao H., Hu H. Study on Economic Evaluation of the Northern Sea Route: Taking the Voyage of Yong Sheng as an Example // Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Vol.: 2549 issue: 1, P. 78—85. URL: https://doi.org/10.3141/2549-09

11. Schøyen H., Bråthen S. The Northern Sea Route Versus the Suez Canal: Cases from Bulk Shipping. 35 Journal of Transport Geography. 2011. Vol. 19. N 4, Р. 977—983.

12. Furuichi M., Otsuka N. Proposing a Common Platform of Shipping Cost Analysis of the Northern 48 Sea Route and the Suez Canal Route. Maritime Economics & Logistics. 2014.

13. Verny J., Grigentin C. Container Shipping on the Northern Sea Route // International Journal of 16 Production Economics. 2009. Vol. 122. N 1. Р. 107—117.

14. Социально-экономическое развитие Российской Арктики в контексте глобальных изменений климата / под ред. Б.Н. Порфирьева. М.: Научный консультант, 2017. 302 с.

15. Liu M., Kronbak J. The Potential Economic Viability of Using the Northern Sea Route (NSR) as an 42 Alternative Route Between Asia and Europe. Journal of Transport Geography. 2010. Vol. 18. N 3. Р. 434—444.

16. Мохов И.И., Хон В.Ч. Продолжительность навигационного периода и ее изменения для Северного морского пути: модельные оценки // Арктика: экология и экономика. 2015. № 2 (18). С. 88—95.

17. Рукша В.В., Смирнов А.А., Кашка М.М., Бабич Н.Г. Атомный ледокольный флот России и перспективы развития Северного морского пути // Арктика: экология и экономика. 2011. № 1. С. 052—061.

18. Рукша В.В., Белкин М.С., Смирнов А.А., Арутюнян В.Г. Структура и динамика грузоперевозок по Северному морскому пути: история, настоящее и перспективы // Арктика: экология и экономика. 2015. № 4 (20). С. 104—110.

19. М.М. Кашка, А.А. Смирнов, С.А. Головинский, В.М. Воробьев, А.В. Рыжков, Е.М. Бабич. Перспективы развития атомного ледокольного флота // Арктика: экология и экономика. 2016. № 3 (23). С. 98—107.

20. Drewry, Shipping Insight. Drewry Maritime Research. 2015. URL: https:// www.drewry.co.uk/maritime-research-products/maritime-research-products/shippinginsight-annual-subscription

21. Порфирьев Б.Н., Воронина С.А., Семикашев В.В., Терентьев Н.Е., Елисеев Д.О., Наумова Ю.В. Последствия изменений климата для экономического роста и развития отдельных секторов экономики российской Арктики // Журнал Арктика: экология и экономика. 2017. № 4 (28). С. 4—17.

22. Комплексное освоение территории Российской Федерации на основе транспортных пространственно-логистических коридоров. Актуальные проблемы реализации мегапроекта «Единая Евразия: ТЕПР-ИЕТС» // отв. ред. академик РАН В.В. Козлов, член-корреспондент РАН А.А. Макоско. М.: Наука. 2019. 463 с.

23. Тодоров А.А. Международный транзитный потенциал северного морского пути: экономический и правовой аспекты // Проблемы национальной стратегии. 2017. № 3 (42). С. 149—171.

24. URL: https://www.parliament.uk/documents/lords-committees/arctic/ Lloyd%27s-Register-%28ARC0048%29.pdf

25. URL: https://chinalogist.ru/book/articles/obzory/morskoy-torgovyy-flot-rossiina-chyom-dostavlyaem-tovary-iz-kitaya

26. URL: https://www.nornickel.ru/business/transport-and-logistic/

27. DNV, 2010b. Shipping across the Arctic Ocean: a Feasibile Option in 2030— 2050 as a Result of Global Warming? DNV Research and Innovation, Position Paper 04

28. URL: https://www.rbc.ru/business/16/01/2019/5c3dde2f9a79471715920f53


Review

For citations:


Eliseev D.O., Naumova Yu.A. PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL TRANSIT ON THE NORTHERN SEA WAY. Federalism. 2019;(3):35-50. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-3-35-50

Views: 1274


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)