RUSSIAN FISCAL POLICY AND SUSTAINABLE GROWTH OPPORTUNITIES
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-3-5-16
Abstract
One of the necessary conditions for sustainable development is the public finance stability. The policy of financial consolidation, which has been actively pursued since the 1980s, is designed to balance the budget and the debt burden so as not to expose future generations to the risk of lowering living standards. However, such a policy often becomes an obstacle to economic growth. In accordance with the concept of progressive financial consolidation, a fiscal capacity should be created, which is used to reduce the tax burden and increase budget expenditures that stimulate economic growth. Analysis of the tax burden showed that the policy of financial consolidation conducted in Russia in 2015–2018 did not stimulate the development of the sector oriented to the domestic market. Thus, fiscal policy did not meet the objectives of sustainable development.
About the Author
I. S. BukinaRussian Federation
BUKINA Irina S. Cand. Sc. (Econ.), Senior Researcher
32, Nakhimovsky av, Moscow, 117218
References
1. Пресс-релиз Нобелевского комитета от 8 октября 2018 г. URL: https://old.nobelprize.org/eco-press.pdf?_ ga=2.251959305.1870737811.1538987393-524376562. 1538987393 (дата обращения: 14.06.2019).
2. Медоуз Д. и др. Пределы роста / пер. с англ.; предисл. Г. А. Ягодина. М.: Изд-во МГУ, 1991. 208 с.
3. Bac D.P. A History of the Concept of Sustainable Development: Literature Review. 17. 2008.
4. Развитие и международное экономическое сотрудничество: проблемы окружающей среды/ 42 сессия Генеральной Ассамблеи ООН, Пункт 83 предварительной повестки дня. 4 августа 1987. URL: https://www.un.org/ru/ga/pdf/ brundtland.pdf (дата обращения: 14.06.2019).
5. L. Haffert Ph. Mehrtens. From Austerity to Expansion? Consolidation, Budget Surpluses, and the Decline of Fiscal Capacity / MPIfG Discussion Paper 13/16. Köln. December 2013.
6. Доклад «Социально-экономическое положение России» / ФСГС. URL: http://www.gks.ru (дата обращения: 18.06.2019).
7. Кудрин А.Л., Соколов И.А. Бюджетный маневр и структурная перестройка российской экономики // Вопросы экономики. 2017. № 9. С. 5–27.
8. Мау В.А. На исходе глобального кризиса: экономические задачи 2017– 2019 гг. // Вопросы экономики. 2018. № 3. С. 5–29.
9. Френкель А.А., Тихомиров Б.И., Лобзова А.Ф., Сурков А.А. Экономика России в 2017–2019 годах – итоги и тренды: в ожидании перемен // Экономические стратегии. 2018. № 3. С. 36–47.
10. Комментарии о государстве и бизнесе. Институт «Центр развития» НИУ ВШЭ. 2016. № 125. 16–18 декабря 2016 г. 35 с. URL: https://dcenter.hse.ru/data/2016/12/29/1114664512/KGB_125.pdf (дата обращения: 21.06.2019).
11. Костиков И.В., Архипова В.В., Комолов О.О. Влияние санкций на внешнее финансирование российской экономики / под ред. д.э.н. И.В. Костикова. М.: Институт экономики РАН, 2015. 48 с.
12. Букина И.С. Бюджетно-налоговая политика России в период замедления экономического роста и итоги 2018 г. // Федерализм. 2019. № 1. С. 86–99.
Review
For citations:
Bukina I.S. RUSSIAN FISCAL POLICY AND SUSTAINABLE GROWTH OPPORTUNITIES. Federalism. 2019;(3):5-16. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-3-5-16