COORDINATION OF INTERESTS IN THE BUDGET POLICY OF THE RUSSIAN REGIONS
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-1-100-117
Abstract
Modern regional and municipal budgetary policy is characterized with the high level of centralization of the budgetary system. In order to search the internal reserves to improve budgetary policy at the territorial level, it’s interesting to consider it in the context of identifying and harmonizing the interests of territorial authorities, population and business. The paper considers the opportunities of coordinating the interests of territorial authorities and the population in the framework of such financial interaction mechanisms as self-taxation of citizens and initiative budgeting and also analyzes the use of “budgets for citizens” as a possible tool of information impact on the interests of residents. The author characterizes subjective factors, affecting the content of interests and analyzes certain aspects of the behavior finance concept as the basis for the investigation of these interests. The analysis made it possible to identify the contradictions in the interests of the territorial authorities, population and business structures and outline the ways for their harmonization.
About the Author
V. V. LevinaRussian Federation
LEVINA Vera V. Dr. Sc. (Econ.), Docent, Associate Professor, Department «Finance and management»
92, Lenin avenue, Tula, 300012
References
1. Лыкова Л. Состояние консолидированных бюджетов субъектов РФ в 2017 г.: возможности формирования новой модели развития // Федерализм. 2018. № 1 (89). С. 21—41.
2. Швецов А.Н. Стратегическое планирование муниципального развития: полезное начинание или бюрократическая кампания? // Муниципальное имущество: экономика, право, управление. 2017. № 3. С. 3—7.
3. Полтерович В.М. Кризис экономической теории // Экономическая наука современной России. 1998. № 1. С. 46—66.
4. Валентей С.Д., Бахтизин А.Р., Валентик О.Н., Кольчугина А.В., Лыкова Л.Н. Тренды развития экономик субъектов Российской Федерации // Федерализм. 2013. № 3 (71). С. 167—188.
5. Левина В.В. Оценка приоритетов региональной бюджетной политики // Финансы и кредит. 2012. № 30. С. 10—17.
6. Кадочников П., Синельников-Мурылев С., Трунин И., Четвериков С. Реформа фискального федерализма в России: проблема мягких бюджетных ограничений // Экономическая политика. 2006. № 3. С. 148—181.
7. Канеман Д. Думай медленно... решай быстро. М.: АСТ, 2013. 625 с.
8. Талер Р. Новая поведенческая экономика. Почему люди нарушают правила традиционной экономики и как на этом заработать. М.: Эксмо, 2017. 368 с.
9. Туровский Р.Ф. Российское местное самоуправление: агент государственной власти в ловушке недофинансирования и гражданской пассивности // Полис. Политические исследования. 2015. № 2. С. 35—51.
10. Херринг Е.П. Государственное управление и общественные интересы // Классики теории государственного управления: американская школа / под ред. Дж. Шафритца А. Хайда. М.: Изд-во МГУ, 2003. С. 99—105.
11. Вагин В.В., Гаврилова Н.В., Шаповалова Н.А. Инициативное бюджетирование в России: лучшие практики и направления развития // Финансовый журнал. 2015. № 4 (26). С. 94—103.
12. ЦИК РТ подвела итоги референдумов по самообложению граждан [Электронный ресурс]. URL: https://www.business-gazeta.ru/news/364360.
Review
For citations:
Levina V.V. COORDINATION OF INTERESTS IN THE BUDGET POLICY OF THE RUSSIAN REGIONS. Federalism. 2019;(1):100-117. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-1-100-117