Preview

Federalism

Advanced search

Cultural Mandate of Local Governance: Running in Place

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-4-90-106

Abstract

At present, local governments are unable to fulfil their cultural mandate either in terms of their functionality, or in the context of the required funding, or in terms of the scale and importance of tasks related to the development of culture. The article examines the problem of the ability of local governments to address the cultural agenda: the content of the network of municipal cultural institutions and ensuring the availability of cultural goods for the general population. The actions of the state over the past three decades testify to the implementation in Russia of managerial decisions that are extremely unfriendly to the cultural sphere. Firstly, we are talking about the reform of the budgetary sector, marked by the optimization, unification and commercialization of cultural institutions and a reduction in the number of employees. Secondly, within the framework of the reform of local government, all responsibility for the functioning of the so-called grassroots level of culture: public libraries, cultural and leisure institutions, local museums and art schools was transferred to the municipal level without bringing the required amount of public funding. The situation is aggravated by the accumulated socio-economic problems of municipalities, which reflected in the cultural sphere. A way out of the closed circle is seen in the revision and a clear definition of the area of responsibility of local government bodies in the field of culture and guaranteed public funding.

About the Author

V. Yu. Muzychuk
Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation

Muzychuk Valentina Yu. Dr. Sc. (Econ.), Deputy Director for Science

32, Nakhimovsky Av., Moscow, 117218



References

1. Кружков А.В. Местное самоуправление в России: несбывающийся проект // Полис. Политические исследования. 2004. № 6. С. 55–61.

2. Туровский Р.Ф. Российское местное самоуправление: агент государственной власти в ловушке недофинансирования и гражданской пассивности // Полис. Политические исследования. 2015. № 2. С. 35–51.

3. Шульгин П.М., Штеле О.Е. Земский опыт местного самоуправления: сохранить уникальное российское наследие // Россия и современный мир. 2016. № 2 (91). С. 207–213.

4. Трубецкая О.Н. Князь С.Н. Трубецкой. Воспоминания сестры. Нью-Йорк: Издательство имени Чехова, 1953. Текст открытого письма. URL: http://www.famhist.ru/famhist/shnol/0000952f.htm

5. Письмо от русских крестьян Николаю Второму. Нагасаки, 1907. Перепеч. Нагасакской гр. Союза помощи нар. освобождения. 8 с. Текст письма. URL: http://elib.shpl.ru/ru/nodes/54946-pismo-ot-russkih-krestyan-tsaryu-nikolayu-vtoromu-nagasaki-1907

6. Осипов С.В., Вязьмитинов М., Камалова Р.Ш. Император Николай II и земская делегация 6 июня 1905 г.: компромиссы и упущенные возможности // Genesis: исторические исследования. 2019. № 6. С. 65–79. URL: https://e-notabene.ru/hr/article_28400.html

7. Туровский Р.Ф. Местное самоуправление в России и эволюция политического режима // Pro Nunc. Современные политические процессы. 2015. № 1(14). С. 82–98.

8. Музычук В.Ю. Государственная поддержка культуры: ресурсы, механизмы, институты. СПб.: Нестор-история, 2013. 280 с.

9. Бомол У. Дж., Блайндер А.С. Экономикс: принципы и политика: учебник для студентов вузов, обучающихся по специальностям экономики и управления / пер. с англ. под ред. А.Г. Грязновой. 9-е изд. М.: Юнити, 2004. 893 с.

10. Музычук В.Ю. Провалы государства в сфере культуры. Научный доклад. М.: Институт экономики РАН, 2019. 58 с.

11. Дектярева А. Директор департамента культуры – об увольнении семи руководителей культурных учреждений в Коврове: «Такие решения принимать просто нельзя» // Комсомольская правда. Владимир. 19 мая 2020 г. URL: https://www.vladimir.kp.ru/daily/27132/4220078/

12. Мэрия затеяла масштабную реорганизацию библиотек, спортивных учреждений, клубов. Причина сокращений – нехватка средств в бюджете // Мой город Чебоксары. 14 ноября 2019 г. URL: https://moygorod-online.ru/city/city_42660.html

13. Информация о результатах проведения мониторинга исполнения местных бюджетов и межбюджетных отношений в субъектах Российской Федерации на региональном и муниципальном уровнях за 2019 год. М.: Минфин России, 2020. URL: https://minfin.gov.ru/ru/document/?id_4=130321informatsiya_o_rezultatakh_provedeniya_monitoringa_ispolneniya_mestnykh_byudzhetov_i_mezhbyudzhetnykh_otnoshenii_v_subektakh_rossiiskoi_federatsii_za_2019_god

14. Численность населения Российской Федерации по муниципальным образованиям. Информационно-аналитические материалы Росстата России. М.: Росстат России, 2020 // Федеральная служба государственной статистики. URL: https://rosstat.gov.ru/compendium/document/13282

15. Панфилов А.Н. Вопросы местного значения в сфере культуры и полномочия по их решению: проблемы правового регулирования. // Государство и право. 2015. № 9. С. 35–44.

16. Туровский Р.Ф. Поселенческий уровень местного самоуправления в России: общественные функции и финансовые возможности. // Южно-российский журнал социальных наук. 2018. Т. 19. № 4. С. 69–91.

17. Татаркин А.И. Региональная направленность экономической политики Российской Федерации как института пространственного обустройства территорий // Экономика региона. 2016. Т. 12. Вып. 1. С. 9–27.


Review

For citations:


Muzychuk V.Yu. Cultural Mandate of Local Governance: Running in Place. Federalism. 2020;(4):90-106. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-4-90-106

Views: 614


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)