Modernization of the Port Infrastructure of the Northern Sea Route
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-3-52-65
Abstract
The urgency of the problems under consideration is related to the transition of Russia to a new model of economic development based on innovation and technical modernization. The author makes an attempt to prove that one of the most promising and priority directions for the formation of reserves for the growth of the domestic economy is the use of the potential of the Northern sea route. For this highway to become commercially viable, environmentally sustainable and safe, it will need ports and modern infrastructure for transshipment, refueling, search and rescue operations and environmental restoration. The purpose of the article is to study the current state of development of Arctic seaports, identify problems and prospects for further development, taking into account the international situation and opportunities to strengthen the economic security of the state. The following research methods are used: systematization, generalization, and graphical representation of statistical information. The scientific approach to quantitative research showed that the growth of transit traffic was the slowest compared to other parameters in the Northern sea route operations. Identified problems of port infrastructure, associated with obsolescence of fixed assets, lack of bandwidth ports, low efficiency of reloading capacities, the limited tools for attracting private investment, lack of technical level of existing specialized equipment to modern requirements, etc. The key directions of modernization of the port infrastructure of the Northern sea route are formulated: they include the development of effective investment mechanisms, improvement of legislation on the development of public-private partnership mechanisms, the introduction of joint procedures with neighboring countries to ensure the safety of navigation, the renewal of the domestic icebreaking and conventional fleets, as well as the creation of deep-sea terminals, and this list can be continued. The proposed measures will ensure the intensive functioning of the port infrastructure of the Northern sea route and will contribute to the solution of socio-economic problems and the successful implementation of a new innovative model of Russia’s development.
About the Author
N. S. StepanovRussian Federation
STEPANOV Nikita S., Cand. Sc. (Econ.), Senior Researcher, Center of Institutions of Social and Economic Development
32, Nakhimovsky Av., Moscow, 117218
References
1. Забелла А.А. Цели и интересы Китая в Арктике // Вестник МГОУ. Серия: История и политические науки. 2019. № 4. С. 166–175.
2. Журавель В.П. Место России и Западной Европы в «Белой книге» Китая по Арктике // Научно-аналитический Вестник Института Европы РАН. 2018. № 1. С. 212–217.
3. Журавлева С. Н., Садовникова Н. А., Перчук М. Ю. Перспективы развития инновационной деятельности // Статистика и экономика. 2017. № 1. С. 30–42.
4. Развитие инфраструктуры Северного морского пути как элемента единой Арктической транспортной системы России // Аналитическое управление Аппарата Совета Федерации. URL: http://council.gov.ru/media/files/OSyfvhj7jATLDcjHeXRgdwxDMD1617jT.pdf
5. Перская В.В., Ремыга В.Н., Ревенко Н.С. Институциональные аспекты сотрудничества в рамках Арктического пояса Шелкового пути // JER. 2018. № 4. С. 6–21.
6. Степанов Н. Арктика и развитие северного морского пути в институциональной модернизации экономики России // Федерализм. 2019. № 1. С. 5–23
7. Зайков К.С., Калинина М.Р., Кондратов Н.А., Тамицкий А.М. Инновационный вектор экономического развития северных и арктических территорий России и стран Северной Европы // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2017. № 3 (51). С. 59–77.
8. Администрация Северного морского пути. URL: http://www.nsra.ru/ (дата обращения: 11.11.2019).
9. Гао Тяньмин Российско-китайское сотрудничество по созданию Арктического синего экономического коридора: проблемы и перспективы // Общество: политика, экономика, право. 2018. № 3. С. 51–55.
10. Миркин Я.М., Добашина И.В. Российская экономика: вызовы и сценарии волатильного будущего // ЭНСР. 2017. № 3 (78). С. 22–38.
11. Официальный сайт Центробанка России. URL: https://www.cbr.ru/analytics/ (дата обращения: 10.11.2019); Официальный сайт Федеральной службы государственной статистики [Электронный ресурс]. URL: www.gks.ru (дата обращения: 10.11.2019).
12. Глазьев С.Ю. Сергей Глазьев об экономическом кризисе и отношениях с ЕС. URL: https://glazev.ru/articles/1-mirovoy-krizis/54359-serge-glaz-ev-ob-jekonomicheskom-krizise-i-otnoshenijakh-s-es
13. Слипенчук М. В. «Дорожная карта» арктического хаб-кластера // ЭТАП. 2019. № 2. С. 7–27.
14. Северный морской путь. Росатомфлот. URL: http://www.rosatomflot.ru/o-predpriyatii/deyatelnost/ (дата обращения: 10.11.2019).
15. Администрация Северного морского пути. URL: http://www.nsra.ru/ (дата обращения: 11.11.2019); Северный морской путь. Росатомфлот. URL: http://www.rosatomflot.ru/o-predpriyatii/deyatelnost/ (дата обращения: 10.11.2019).
16. Laursen W. Crystal Serenity’s New Ice Navigation Capabilities. The Maritime Executive. 2016. URL: http://www.maritime-executive.com/features/crystal-serenitys-new-ice-navigationcapabilities
17. Rosen М. Will China Freeze America Out of the Arctic? 2019. URL: https://nationalinterest.org/feature/will-china-freeze-america-out-arctic-73511
Review
For citations:
Stepanov N.S. Modernization of the Port Infrastructure of the Northern Sea Route. Federalism. 2020;(3):52-65. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-3-52-65