National Security of Russia: Old Law and New Problems
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-1-99-112
Abstract
In the near future, there will be a task to update such an important strategic planning document as the Strategy of national security of the Russian Federation. This task is due to the fact that the acting current Strategy of national was adopted in 2015, and in accordance with the Federal law “On Strategic planning in the Russian Federation”, this Strategy must be updated at least once every 6 years. However, in the current situation, the elaboration of a new Strategy of national security is not just a renovation of an existing document. In essence, this is a systemic task, in which it is necessary to achieve the organic inclusion of this Strategy into a unified “vertical” of strategic planning documents. It is also necessary to strengthen the role of the Strategy as one of the key sources of goal-setting in the strategic planning practice and, of course, to fix in it the risks and threats to national security, including economic ones, which have developed during recent period. As a part of this work is expected significant updating the Federal law “On security”, which is intended to fix the modern system of security strategies, their role in shaping strategic planning priorities, as well as in fixing the economic and legal foundations of federal relations in the country.
About the Author
E. M. BukhvaldRussian Federation
BUKHVALD Evgeny M. – Dr. Sc. (Econ.), Professor; Head of the Center for Federal Relations and Regional Development.
32, Nakhimovsky Av., Moscow, 117218
References
1. Кузнецова О.В. Стратегия пространственного развития Российской Федерации: иллюзия решений и реальность проблем // Пространственная экономика. 2019. Т. 15. No 4. С. 107–125.
2. Кардашова И.Б. Конституция Российской Федерации как основной источник обеспечения национальной безопасности // Вестник Университета прокуратуры Российской Федерации. 2018. No 5 (68). С. 51–57.
3. Бадылевич Р.В., Ульченко М.В., Кондратович Д.Л. Практика правового регулирования обеспечения экономической безопасности на федеральном и региональном уровнях // Фундаментальные исследования. 2019. No 7. С. 13–20.
4. Шох М.А. Региональная экономическая безопасность в системе уровней национальной безопасности // На страже экономики. 2018. No 1 (14). С. 51–56.
5. Городецкий А.Е. Национальные стратегические задачи и экономическая безопасность // Труды Вольного экономического общества: сб. Т. 217. С. 137–158.
6. Дамм И.А. Подходы к определению безопасности в законодательстве Российской Федерации // Юридическая наука и практика. 2019. Т. 15. No 1. С. 49–54.
7. Бахтизин А.Р. Бухвальд Е.М., Кольчугина А.В. Выравнивание регионов России: иллюзии программы и реалии экономики // Вестник Института экономики РАН. 2016. No 1. С. 76–91.
8. Бухвальд Е.М. Федерализм как основа национальной безопасности для России // Вестник Института Экономики РАН. 2018. No 1. С. 87–102.
9. Беспамятнов Р.В. Стратегии обеспечения экономической безопасности регионов и крупных городов // Проблемы рыночной экономики. 2019. No 2. С. 55–63.
10. Матвеева Е.Е. Гнездова Ю.В. Обеспечение уровня экономической безопасности региона // Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса. 2019. No 1 (46). С. 64–69.
11. Хорев А.И., Саликов Ю.А. Опыт формирования стратегии регионального развития с учетом приоритетных факторов экономической безопасности (на примере Воронежской области) // Экономическая безопасность России: проблемы и перспективы: материалы VI Международной научно-практической конференции. Н. Новгород: Нижегородский гос. технический ун-т им. Р.Е. Алексеева. 2018. С. 257–261.
Review
For citations:
Bukhvald E.M. National Security of Russia: Old Law and New Problems. Federalism. 2020;(1):99-112. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-1-99-112