Preview

Federalism

Advanced search

INNOVATIVE POLICY AND FEDERATIVE RELATIONS IN RUSSIA

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2016-3-169-175

Abstract

Different understandings of innovations are stated in the various Russian regions. There is a narrow conception of innovations (innovations are the result of scientific activity) and a broad one (innovations are any novelty). The article analyses different approaches of regional legislators to the definition of «innovations». Since 2011, when broad understanding of innovations was fixed at the federal level, the majority of regions brought their laws into compliance with the federal one. However, still there are some regions, the laws of which contradict the federal law, and there are some regions, which tried to leave themselves an opportunity for maneuver. The author of the article comes to the conclusion that such situation undermines the state unity of the Russian Federation. In order to solve this problem the paper suggests to adopt Federal law «On the basis of innovations in the Russian Federation», which should leave some degree of freedom to the regions, but within the framework of the federal definition of innovations.

About the Author

Ilya V. Ruzanov
the legal department of Charity fund «Ktitor» (Samara)
Russian Federation


References

1. Федеральный закон от 23.08.1996 г. № 127-ФЗ (ред. от 13.07.2015 г.) «О науке и государственной научно-технической политике» / Российская газета, 3 сент. 1996 г. № 167

2. Закон Оренбургской области от 16.11.2009 г. № 3222/739-IV-ОЗ (ред. от 16.12.2015) «О государственной поддержке инновационной деятельности в Оренбургской области» / URL: http://base.consultant.ru/regbase/cgi/online.cgi?req=doc&base=RLAW390 &n=65984&from=53590-0&rnd=208987.5059668598223234&

3. акон Республики Адыгея от 28 декабря 2007 г. № 145 «Об инновационной деятельности в Республике Адыгея» / URL: http://docs.cntd.ru/document/819035931 (дата обращения 27.07.2015)

4. Закон Чеченской Республики от 6 марта 2007 г. № 7-РЗ «Об инновационной деятельности в Чеченской Республике» (в ред. Закона ЧР от 11.05.2012 № 7-РЗ) / URL: http://docs.cntd.ru/document/906802974 (дата обращения 27.07.2015)

5. Закон Калужской области от 4 июля 2002 г. № 134-ОЗ «О государственной поддержке субъектов инновационной деятельности в Калужской области» (в ред. от 05.12.2010 г. № 2-ОЗ) / URL: http://docs.cntd.ru/document/972210404 (дата обращения 2 7.07. 2 015)

6. Закон Сахалинской области от 16 февраля 2009 г. № 9-ЗО «О поддержке и развитии малого и среднего предпринимательства в Сахалинской области» (ред. от 07.08.2014) / URL: http://docs.cntd.ru/document/819087221 (дата обращения 2 7.07. 2 015)

7. Постановление Конституционного Суда РФ от 04.04.1996 г. № 9-П // СЗ РФ. 1996. № 16. Ст. 1909

8. С м .: Гаджиев Г.А. Основные экономические права: сравнительное исследование конституционно-правовых институтов России и зарубежных государств: Дис. д.ю.н.: 12.00.02. М.: Институт законодательства и сравнительного правоведения при Правительстве Российской Федерации, 1996. С. 274-275

9. С м .: Хвощин А.А. Конституционно-правовые аспекты экономического федерализма в Российской Федерации: Дис. к.ю.н.: 12.00.02. Тюмень: Институт государства и права Тюменского государственного университета, 2007. С. 21

10. Там же. С. 30

11. См.: Гаджиев Г.А. Указ. соч. С. 169

12. С м . : Хвощин А.А. Указ. соч. С. 30

13. С м . : Гаджиев Г.А. Указ. соч. С. 297


Review

For citations:


Ruzanov I.V. INNOVATIVE POLICY AND FEDERATIVE RELATIONS IN RUSSIA. Federalism. 2016;(3):169-175. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2016-3-169-175

Views: 124


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)