Preview

Federalism

Advanced search

THE TERRITORIAL ORGANIZATION OF LOCAL SELF-GOVERNMENT

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2016-3-117-134

Abstract

The most important prerequisite for the realization of the citizens’ right for local self-government is its territorial organization, which provides access to the local self-government for the population. The practice of the territorial formation of municipalities in the Kemerovo region in the 90-s showed that the effectiveness of local self-government depends on the size of the municipality, on its sufficient material (property, infrastructure), financial (revenue base) and intellectual (qualified staff) resources. The political situation in Kuzbass, formed at that time, led to the fact that the registration of the territorial organization of local self-government here took place later than in other regions of the Russian Federation. In search of the optimal size of the municipal territories, regional authorities tried to preserve existing boundaries of settlements, socio-economic, cultural and national ties and traditions. The article analyzes the experience of reforming the territorial structure in modern conditions. The paper investigates the motives of the decision-making and concrete actions of public authorities and local self-government. On the basis of the given research the author suggests changes in the legislation, aimed at improving the territorial structure of local self-government.

About the Author

Vladimir A. Miroshnik
Kemerovo Technological Institute of Food Industry (University)
Russian Federation


References

1. Система муниципального управления: учеб. для вузов / под ред. В.Б. Зотова. СПб. 2005. С. 33

2. С м .: Менькова Н. Историко-правовой анализ определения территории функционирования местного самоуправления в России // Муниципальное право. 2005. № 3. С. 77

3. Система муниципального управления: учеб. для вузов / под ред. В.Б. Зотова. СПб. 2005. С. 33

4. См.: Закон Кемеровской области от 19.01.1999 г. № 11-ОЗ «О муниципальных образованиях в Кемеровской области и порядке их реорганизации» / Кузбасс, 29 янв. 1999 г. № 16

5. URL: http://www.cikuf.ru/banners/vib_arhiv/arhivfsi/42/42_4321101_220401p.htm

6. Итоги Всероссийской переписи населения 2002 года. Административно-территориальное деление. Выпуск 2. Издание Кемеровского областного комитета государственной статистики. Кемерово. 2004. С. 50-51

7. Там же. С. 7

8. Там же. С. 11

9. См.: Закон Кемеровской области «О преобразовании рабочих поселков Кемеровской области» / Кузбасс, 19 окт. 2004 г. № 196

10. Итоги Всероссийской переписи населения 2002 года... С. 7

11. См.: Собрание законодательства Российской Федерации. № 23. 07.06.2004. Ст. 2318

12. Итоги Всероссийской переписи населения 2002 года. Административно-территориальное деление. Выпуск 2. Издание Кемеровского областного комитета государственной статистики. Кемерово. 2004. С. 29-91

13. Приложение 4 к Закону Кемеровской области от 17.12.2004 г. № 104-ОЗ «О статусе и границах муниципальных образований» // Законодательный вестник Совета народных депутатов Кемеровской области. 2005. № 32. С. 471-504

14. URL: http://www. sibfo.ru/passport/regiont.php?action=art&nart=9,10,13

15. Российское местное самоуправление: итоги муниципальной реформы 2003-2008 гг. Аналитический доклад Института современного развития. Официальный сайт Института современного развития / URL: http://www.riocenter.ru/ru/programs/doc/3928

16. См.: Басаргин В.Ф. Минрегион России выступает за исключение «несвойственных местному самоуправлению полномочий» // Муниципальная власть. 2010. № 4. С. 9

17. Объединение сельских поселений как способ оптимизации муниципального устройства // Муниципальная власть. 2010. № 4. С. 26

18. С м . : Мирошник В.А. Избирать или назначать? // Российская Федерация сегодня. 2007. № 3. С. 53

19. См.: Возвращение районов на государственный уровень: деструктивные разговоры или идея, которая может быть реализована? // Муниципальная власть. 2009. № 5. С. 14-16

20. Ро с си йско е ме ст но е са моу п р ав лен ие: и т ог и м у н и ц и па л ьной ре ф орм ы 20 03-2 0 08 г г. Аналитический доклад Института современного развития

21. С м . : Одинцова А . Некоторые проблемы институционализации местного самоуправления в Российской Федерации // Федерализм. 2014. № 3. С. 118-121

22. Российское местное самоуправление: итоги муниципальной реформы 2003-2008 гг


Review

For citations:


Miroshnik V.A. THE TERRITORIAL ORGANIZATION OF LOCAL SELF-GOVERNMENT. Federalism. 2016;(3):117-134. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2016-3-117-134

Views: 168


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)