Preview

Federalism

Advanced search

FINANCIAL AND ECONOMIC ASPECTS OF THE REALIZATION OF THE CITIZENS’ RIGHTS FOR SOCIAL SECURITY IN RUSSIA

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2015-1-153-160

Abstract

The Russian Federation Constitution recognizes the right of every citizen for social security and at the same time imposes on the state the duty to create all necessary conditions for the smooth implementation of this right. The organization and provision of funding of the federal social security system and the right for social security in one of the key tasks of the state, taking into account the federal structure of the state and the prevailing financial constraints. The article concludes that the most important element of the right of citizens for social security is its financial and economic component, which requires reforming, in particular via optimization of the control and supervisory tools as well as via promoting charitable activities of citizens and organizations, developing the sector non-profit organizations, which provide social services.

About the Author

Pavel N. Baimatov
Institute of State and Law of The Tyumen State University
Russian Federation


References

1. См.: Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993 г.) (с учетом поправок, внесенных законами РФопоправках к Конституции РФ от 30.12.2008 № 6-ФКЗ, от 30.12.2008 № 7-ФКЗ) // Собрание законодательства РФ. 26.01.2009. № 4. Ст. 445

2. Международная защита прав и свобод человека: Сборник документов / Сост. Г.М. Мелков. М.: Юрид. лит., 1990. С. 21, 33

3. См.: Захаров М.Л., Тучкова Э.Г. Право социального обеспечения России: Учебник. 2-е изд. М.: БЕК, 2002. С. 40

4. См.: Елисеев Б.П. Трансформация концепции социальных прав в Российской Федерации: обеспечение экономической реформы и соблюдение конституционно закрепленных социальных прав // Юрист. 2004. № 12. С. 8

5. См.: Добрынин Н.М. Конституционно-правовые аспекты бюджетной обеспеченности реализации социальных гарантий граждан в Российской Федерации и проблема монетизации льгот // Право и политика. 2005. № 11. С. 4

6. См., напр.: Лепихов М.И. Основные институты социальной защиты населения в Российской Федерации (конституционно-правовое исследование): монография. М.: РАГС, 2005. С. 170-171; Мачульская Е.Е. Право социального обеспечения. Перспективы развития. М.: Городец, 2000. С. 35

7. См.: Распоряжение Правительства РФ от 17 ноября 2008 г. № 1662-р «О Концепции долгосрочного социально-экономического развития РФ на период до 2020 года» // СЗ РФ. 2008. № 47. Ст. 5489

8. См.: Груа Ж.-В. Основные принципы социального обеспечения и их отражение в международных нормативных актах. К реформе социального обеспечения: принципы и прагматизм. МОТ, МБТ. М. 2001. Вып. 1. С. 29-30

9. См.: Налог на прибыль организаций соцобслуживания населения будет обнулен / URL: http://www.ifpr.ru/

10. См.: Указ Президента РФ от 07.05.2012 г. № 597 «О мероприятиях по реализации государственной социальной политики»// Собрание законодательства РФ, 07.05.2012. № 19. Ст. 2334


Review

For citations:


Baimatov P.N. FINANCIAL AND ECONOMIC ASPECTS OF THE REALIZATION OF THE CITIZENS’ RIGHTS FOR SOCIAL SECURITY IN RUSSIA. Federalism. 2015;(1):153-160. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2015-1-153-160

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)