Preview

Federalism

Advanced search

The marketing concept of spatial Economics

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2014-4-75-84

Abstract

The common understanding of the space in this article is specified to applied fields and spheres of activity. The emphasis in the study is made on the economic space with the historical excursion. The concept of «spatial economics» is critically correlated with such established terms as «region», «territory». In this article the author makes an attempt to apply to marketing understanding of space and also to formulate the specifics of marketing space. The study leads to a fundamentally important thesis about perspective development goals of a modern economy, based on marketing principles. Marketing as a methodology of market activity has received honoured understanding as well in the sphere of regional (spatial) economy. The paper underlines worldwide trend of regions' development in the form of permanent increase in the quality of life. The paper provides the analysis of the factors, which could serve as marketing development indicators of the region' development.

About the Author

Anatoliy V. Shiskin
the Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. Гранберг А.Г. Основы региональной экономики. Учебник для вузов. Москва, ГУ ВШЭ, 2000. С. 25.

2. См.: Вебер А. Теория размещения промышленности. М.-Л.: Книга, 1926.

3. См.: Лёша А. Географическое размещение хозяйства. М.: Изд-во иностранной литературы, 1959.

4. Гагарина Г.Ю. Региональная экономическая интеграция: условия и факторы пространственного развития. М: МАКС Пресс, 2012. С. 46.

5. См.: Прайснер А. Сбалансированная система показателей в маркетинге и сбыте. М.: ИД «Гребенников», 2009.

6. Поль У. Фэррис, Нейл Т. Бендл, Филипп И. Пфайфер, Дэвид Дж. Рейбштейн. Маркетинговые показатели. М.: Баланс Бизнес Букс, 2009

7. Джеффри М. Маркетинг, основанный на данных. 15 ключевых показателей, которые должен знать каждый / М. Джеффри. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013.

8. Федеральная служба государственной статистики <https://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.gks.ru%2F&ei=NJBHVPW7Oqu5ygPg5IG4Ag&usg=AFQjCNEDKolUBZQVTMrNpVzBljQpFR7zyg&sig2=6uv5p5mcHbQDHWpviBveSQ&bvm=bv.77880786,d.bGQ&cad=rjt>. / URL: http://www.gks.ru/free_doc/new_site/population/bednost/tabl/1-2-6.htm

9. Об оценке эффективности деятельности органов исполнительной власти субъектов Российской Федерации: указ Президента РФ от 21 августа 2012 г. № 1199 / Москва, 2012. URL: http://graph.document.kremlin.ru/page.aspx?1623676

10. Рейтинговое агентство «АК&М». / URL: http://www.akmrating.ru/

11. Рейтинговое агентство «Эксперт РА». / URL: http://www.raexpert.ru/

12. См.: Узденов У.А. Математические модели и инструментальные средства оценки социально-экономического состояния регионов России. Автореф. дис. .....канд. экон. наук. Карачаево-Черкесский государственный университет. Москва, 2011. С.10-11.

13. Федеральная служба государственной статистики. / URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/populpopul/level/

14. Система межрегиональных маркетинговых центров. / URL: http://www.imcn.ru/

15. Фрумкин Д.С. Оценка динамики социально-экономической дифференциации регионов России: автореф. дис... канд. экон. наук. ГОУ ВПО «ВГНА Минфина России». Москва, 2011. С.4.

16. Ларина Т.Н. Методология статистического исследования качества жизни населения сельских территорий автореф. дис... док. экон. наук / Ларина Т.Н.; ФГБОУ ВПО РЭУ им. Г.В. Плеханова. Москва, 2013. С.15

17. Попкова Е.Г. Формирование концепции нового качества экономического роста в условиях глобализации: дис. докт. экон. наук. ВГТУ. Пенза, 2005. С.5


Review

For citations:


Shiskin A.V. The marketing concept of spatial Economics. Federalism. 2014;(4):75-84. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2014-4-75-84

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)