Preview

Federalism

Advanced search

THE OPPORTUNITIES OF MIC POTENTIAL UTILIZATION IN THE DEVELOPMENT OF CONSUMER MARKET IN RUSSIA

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2014-3-149-164

Abstract

In recent years the possibility to use scientific, technical, intellectual, and productive potential of military-industrial complex (MIC) for the development of consumer goods and services market has been actively discussed again. This problem, however, is not new. Attempts to solve this problem in the USSR and later on and their results are well known. The specific of current period is that the goal of saturating the consumer market is prevented not only with unprecedented moral and physical obsolescence of the manufacturing industry machinery, but also with such factors, as staff shortage, spatial hyper-concentration of intellectual property subject, and the loss of a significant part of the objects of this property. Thus, today the increase in production volumes of goods and services with a high share of the added even to a smaller degree in comparison with the previous periods can be ensured only on the basis MIC resources. For the solution of this problem it is necessary the reindustrialization of all national economy and first of all of the branches of a manufacturing industry.

About the Author

Sergey D. Valentei
the Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


References

1. <http://www.tpp-inform.ru/news/11444.html?rtitle>

2. http://www.i-mash.ru/news/nov_otrasl/46231-minpromtorg-zagruzit-predprijatija-opk.html

3. см.: Гражданский кодекс Российской Федерации. №230-ФЗ от 18.12.2006 г., ч. 4. /в ред. от 08.11.2008 г. №201-ФЗ/. М.: Парламентская газета. №214-215. 21.12.2006 г.

4. Френкель А.А., Рощина Л.С. Промышленность России в 2012-2014 годах // Вопросы статистики. 2013. №4. - С. 74

5. Стародубровский В. Тупик. Российская экономика в 2013 году // Экономическая политика. Российская академия государственной службы при Президенте РФ и Институт экономической политики им. Е.Т. Гайдара. 2014. №2. - С. 129.

6. Паченова М.А., Тюкаева Л.С. Проблемы модернизации промышленности в регионах Приволжского федерального округа. // Вопросы статистики. - С. 58, 57.

7. Белозерова С. Государственные меры по управлению промышленностью в годы войны и в условиях реформы // Федерализм. 2014. №2. - С. 119.

8. Гонтмахер Е. Российское социальное неравенство как фактор общественно-политической стабильности // Вопросы экономики. №4. 2013. - С. 74.

9. Демьяненко А.Н., Демьяненко Н.А. География экономической науки: постановка проблемы // Пространственная экономика. Хабаровск. 2014. №1. - С. 73

10. Валентей С.Д., Бахтизин А.Р., Кольчугина Н.В. Региональные ограничители модернизации российской экономики // Федерализм. 2010 №4. - С. 165-179.


Review

For citations:


Valentei S.D. THE OPPORTUNITIES OF MIC POTENTIAL UTILIZATION IN THE DEVELOPMENT OF CONSUMER MARKET IN RUSSIA. Federalism. 2014;(3):149-164. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2014-3-149-164

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)