Preview

Federalism

Advanced search

IS IT POSSIBLE TO IDENTIFY THE STATE CONTROL WITH STATE AUDIT?

https://doi.org/10.21686/2073-1051-2014-3-7-16

Abstract

The existing legal framework for the regulation of the state financial control in Russia has no clear theoretical interpretations of the essence of the basic notions and actually identifies the concepts of financial control and audit. As a result have been developed controversial methods of the practical realization of these forms of control. The authors' position is that the main targets of financial control cover the task to verify the legality of the functioning of financial resources and the effectiveness of their spending. To assess the degree of security of property is forming independent institution of audit, which may provide such service to the owner. Its goal is realized via minimizing the risks, originating in the conflict of interests of participants of operation of the objects of property. This is essentially different elements of the system of public financial interests' protection.

About the Authors

Valeriy P. Goreglyad
the Bank of Russia
Russian Federation


Irina V. Podporina
Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Ефимова Н.П. Финансы и кредит. М.: Финансы и статистика, 2002; Государственные и муниципальные финансы: Учебник / под ред. проф. С.И. Лушина, проф. В.А. Слепова. М.: Экономист. 2006.

2. Опенышев С.П. Теоретические и методические основы оценки эффективности государственного финансового контроля / Бюллетень счетной палаты Российской Федерации № 1 (37). 2001. С. 35.

3. Грачева Е.Ю., Ивлиева М.Ф., Соколова Э.Д. Финансовое право в вопросах и ответах / под ред. Е.Ю. Грачевой. М.: Проспект. 2009. С. 41-42.

4. Указ Президента РФ от 25 июля 1996 г., № 1095 «О мерах по обеспечению государственного финансового контроля в Российской Федерации».

5. Бюджетный кодекс Российской Федерации от 31.07.1998 г. № 145-ФЗ (в ред. Федерального закона <http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_150289/?dst=100114> от 23.07.2013 г. № 252-ФЗ). Гл. 26. Основы государственного (муниципального) финансового контроля / КонсультантПлюс, 1992-2014. URL: http://www.consultant.ru/popular/budget/56_40.html#p6635 <http://www.consultant.ru/popular/budget/56_40.html>

6. Федеральный закон о Счетной палате Российской Федерации от 5 апреля 2013 г. № 41-ФЗ / КонсультантПлюс, 1992-2014/ URL: <http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_156927/>.

7. Федеральный закон о Счетной палате Российской Федерации от 5 апреля 2013 г. № 41-ФЗ.

8. Капелюшников Р.И. Экономическая теория прав собственности. М.: ИЭ АН СССР. 1990. С. 64.

9. Гутцайт Е.М. Аудиторская проверка с позиций теорий принятия решения в условиях неопределенности. Аудиторские ведомости. 2001. № 8.

10. Вольчик В.В. Курс лекций по институциональной экономике. Ростов-на-Дону: РГУ, 2000. С. 69.


Review

For citations:


Goreglyad V.P., Podporina I.V. IS IT POSSIBLE TO IDENTIFY THE STATE CONTROL WITH STATE AUDIT? Federalism. 2014;(3):7-16. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2014-3-7-16

Views: 135


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-1051 (Print)