“Concept 2020” and the Lessons of the Crisis Development
https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-2-5-19
Abstract
“The Concept of long-term socio-economic development of the Russian Federation for the period up to 2020”, adopted in 2008 (hereinafter - the Concept), reasonably can be considered as one of the most significant - since the beginning of economic reforms in Russia – attempt to form an idea of the long-term prospects for socio-economic development of the country, as well as the necessary steps to ensure the stability of this development. The document is characterized by a systematic vision of the actual and perspective trends in the economic and social development of the country; the desire to use a scenario approach in setting the goals of the Concept; the intention to provide the formulated priorities with the necessary economic resources, institutional and legal innovations. Among these items of fundamental importance is the policy of developing economic and legal mechanism of federal relations and priorities’ setting for the state policy of regional development. After the Concept was adopted (this document is currently listed as valid in all databases), it was changed several times. The nature of these changes is very different, but their general vector is clearly visible: to remove from the document those benchmarks, targets, etc., which quite soon after the adoption of the document appeared to be clearly unattainable. The article discusses some of the key items of the Concept and the reasons why the document was not implemented.
About the Author
E. M. BukhvaldRussian Federation
BUKHVALD Evgeny M., Dr. Sc. (Econ.), Professor; Head of the Center for Federal Relations and Regional Development
32, Nakhimovsky Av., Moscow, 117218
References
1. ЦБ подготовил первый официальный прогноз падения ВВП России в 2020 году // РБК. URL: https://amp.rbc.ru/rbcnews/economics/24/04/2020/5ea19aff9a7947282c785981
2. Кудрин допустил падение экономики России на 8% в 2020 году // РБК. URL: https://www.rbc.ru/economics/26/04/2020/5ea52b059a79477b36f6ff93
3. Валовой внутренний продукт. Годовые данные в неизменных ценах // Федеральная служба государственной статистики. URL: https://gks.ru/free_doc/new_site/vvp/vvp-god/tab11.htm
4. Стратегия-2020: Новая модель роста – новая социальная политика. Итоговый доклад о результатах экспертной работы по актуальным проблемам социально-экономической стратегии России на период до 2020 года. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2013. 430 с.
5. Шадров К.Н. Стратегия-2020: куда мы идем // Устойчивое инновационное развитие: проектирование и управление. 2010. Т. 6. № 1 (6). С. 42–48.
6. Концепция развития России до 2020 года оказалась невыполнимой // РБК. URL: https://www.rbc.ru/economics/02/11/2019/5db946fb9a794742bc0d5b68
7. Семин А.Н., Пичурин И.И., Третьяков А.П. Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период 2020 года: особенности и результаты реализации. М.: Фонд «Кадровый резерв», 2019. 284 с.
8. Пичурин И.И. Обоснованность положений «Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период 2020 года» // Теория и практика мировой науки. 2019. № 4. С. 2–5.
9. Голикова Т.А., Десятко Е.Н., Селютина Л.Г. Федосеев И.В. Стратегическое планирование социально-экономического развития региона. СПб: СПбГЭУ, 2006. 80 с.
10. Ртищев А.В., Русин В.Н., Касаев Б.С. Тенденции развития регионов и реализация Концепции 2020 // Актуальные проблемы экономики, управления, права. М.: Институт экономики и предпринимательства, 2013. С. 96–99.
11. Шевченко А.А. Концепция 2020 и современные реалии // Вестник РУДН. Серия: Экономика. 2009. № 4. С. 13–21.
12. Ивантер В.В., Порфирьев Б.Н., Широв А.А. От модернизации экономической политики к качественному росту экономики // Российский экономический журнал. 2016. № 1. С. 3–15.
13. Лепский В.Е. Стратегическое целеполагание в России: состояние и перспективы развития // Научные труды Вольного экономического общества России. 2019. Т. 215. № 1. С. 66–80.
14. Сухарев О.С. Экономические факты к теории реформ и экономического роста (анализ по странам экономическим лидерам и России. 1961–2015 гг. // Экономика и предпринимательство. 2017. № 2-2 (79). С. 26–37.
15. Бренделева Е.А. Институциональные реформы в рамках Концепции 2020 // Вестник Университета МГИМО. 2011. № 3 (18). С. 28–31.
16. Бутакова Н.М., Лонина А.В., Сверкунова Ю.А., Харитонов С.В. Реализация целей устойчивого развития в России // Финансовая экономика. 2019. № 5. С. 874–878.
17. Сахаров А.Г., Колмар О.И. Перспективы реализации целей устойчивого развития ООН в России // Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика. 2019. Т. 14. № 14. С. 189–206.
18. Яременко И.А. Национальные проекты, госпрограммы, национальные цели. Как они скоординированы // Бюджет. 2019. № 10 (202). С. 34–37.
19. Лексин В.Н. Стратегия пространственного развития России: разработка и начало реализации // Россия: тенденции и перспективы развития. М.: ИНИОН РАН, 2019. С. 84–94.
20. Рождественская И.А. Механизмы реализации Стратегии пространственного развития России: возможности и риски // Самоуправление. 2020. Т. 2. № 1 (118). С. 348–351.
21. Бухвальд Е.М. Единое инновационное пространство как приоритет пространственного развития российской экономики // Вестник Института экономики РАН. 2019. № 4. С. 9–25.
Review
For citations:
Bukhvald E.M. “Concept 2020” and the Lessons of the Crisis Development. Federalism. 2020;(2):5-19. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2073-1051-2020-2-5-19